‘De Vrolijke Wetenschap’ van Nietzsche

Plaats reactie
Filo
Site Admin

‘De Vrolijke Wetenschap’ van Nietzsche

Bericht door Filo »

Op 1 december 20 tot 21.30 uur beginnen we met ‘De Vrolijke Wetenschap’ van Nietzsche. We lezen dan het voorwoord van Nietzsche. Dit voorwoord is geschreven bij de heruitgave na ruzie met de eerste uitgever. De nieuwe uitgever nam de onverkochte exemplaren over van diens voorganger Nietzsche besloot toen een nieuw voorwoord te schrijven dat werd in de gedrukte boeken geplakt dat voorwoord gaan we lezen.

De nieuwe leesgroep bestaat uit 3 mannen en drie vrouwen. Idealer kan niet denk ik. Op 1 december beginnen we met een voorstelrondje.

Die eerste bijeenkomst zullen we naast het voorwoord stil staan bij het leven van Nietzsche. Wellicht weet je al het een ander van Nietzsche. Ik kan in ieder geval een biografische schets verzorgen. Die kan desgewenst aangevuld worden met jullie informatie.

Het lijkt ons leuk als iedereen bij de stukken die we lezen twee passages uitzoekt die je of erg aanspreken of waar je niets van snapt. Deze zullen dan in volgorde van tekst in de groep behandeld worden.
Filo
Site Admin

Re: ‘De Vrolijke Wetenschap’ van Nietzsche

Bericht door Filo »

Lijkt me leuk. Ik heb de eerste druk gekocht.
Tom

Re: ‘De Vrolijke Wetenschap’ van Nietzsche

Bericht door Tom »

In de eerste echte aflevering waar we de "het voorspel in vaderlandse rijmen" bespraken, kwamen Michel en Tom met een tegenstelling, waarin Michel het gezichtspunt van Nietzsche verdedigde dat als een militair de dood van een vriend aan het front niet tot in den dood wreekt, dat in tegenstelling tot wat Oekrainse militairen aan het front hadden gezegd, waar Tom mee kwam.
Is het zo dat je uiteindelijk altijd kiest voor jezelf boven het in stand houden van de soort?
Plaats reactie