‘De Zhuangzi, verhaaltjes met een kijk op een gelukkig leven.’

Filosofie voor het Leven Café
Plaats reactie
Filo
Site Admin

‘De Zhuangzi, verhaaltjes met een kijk op een gelukkig leven.’

Bericht door Filo »

Hoe word je gelukkig? Dit is een vraag die altijd veel mensen heeft bezig gehouden. In de geschiedenis van de filosofie steken er een paar figuren bovenuit die een antwoord hebben gevonden waar veel mensen wat mee konden. In het Westen was er Socrates en zijn volgelingen, in India de boeddhisten en yogi’s en in China de daoïsten.

Ik ben ervan overtuigd dat de antwoorden van al deze stromingen in principe op hetzelfde neerkomen, maar ik heb ervoor gekozen om nu eens iets te vertellen over een bekende daoïstische tekst, waarover nog steeds veel boeken worden geschreven. De reden hiervoor is dat deze tekst, de Zhuangzi, nu eens niet met ingewikkelde theorieën aankomt, maar zijn boodschap verpakt in korte verhaaltjes die iedereen kan begrijpen. Ik wil nu met jullie een aantal van die verhaaltjes doorlopen, om de kijk op een gelukkig leven in grote lijnen helder te krijgen.

"Eens droomde ik dat ik een vlinder was die van bloem naar bloem fladderde. Nu weet ik niet of ik Zhuang Zhou ben die heeft gedroomd een vlinder te zijn of een vlinder die droomt dat hij Zhuang Zhou is. Maar ja, zo gaat het met de dingen."

Erik Hoogcarspel

Boeken:
Er zijn vele vertalingen van gemaakt onder andere door de Nederlandse sinoloog Kristofer Schipper, Uitgeverij Augustus, Amsterdam 2007
Plaats reactie